Pelan Pengajaran (RPH)
Tarikh/ Hari : 2.4.2012 / Isnin
Masa : 7:50 - 8:50 (60 minit)
Kelas : Tahun 2
Bil. Pelajar : 27 orang
Mata pelajaran : Matematik KSSR
Tajuk 2 : Tambah Dalam Lingkungan 1000
Standard Pembelajaran :
2.2 : Menambah sebarang tiga nombor.
Objektif pembelajaran : Pada akhir pembelajaran murid dapat :
(i) menambah sebarang tiga nombor hingga tiga digit tanpa mengumpul semula.
Pengetahuan Sedia Ada :
i. Murid-murid kenal nombor hingga tiga digit.
ii. Murid sudah menambah sebarang dua nombor hingga tiga digit tanpa mengumpul semula
hingga 1 000.
Konsep : Penambahan tanpa mengumpul semula.
Bahan : carta petak, kad gambar, lembaran kerja, kad tugasan kumpulan.
Nilai : Berani, bekerjasama, bertanggungjawab.
Kemahiran :
i. Operasi asas tamabah dalam lingkungan 9.
ii. Mengira operasi tambah tanpa mengumpul semula.
1
Langkah/Masa | Isi Pelajaran | Aktiviti Pengajaran Pembelajaran | Catatan | |||||||||||||||||
Aktiviti Guru | Aktiviti Murid | |||||||||||||||||||
Set Induksi (5 minit) | 1. Menyebut dan mengeja perkataan berkaitan tambah. 2. Tambah tiga nombor satu digit dalam lingkungan 9. | 1.Mempamerkan kad perkataan. 2.Pamerkan kad imbasan tambah tiga nombo satu digit dalam lingkungan 9. | 1. Menyebut dan mengeja perka- taan yang dipamerkan. 2. Menjawab hasil tambah tiga nombor satu didgit dalam lingkungan 9 secara lisan. | BBM : - kad perkataan - kad imbasan - 3 soalan 1) 2+1+2= 2) 3+2+4= 3) 1+2+5= | ||||||||||||||||
2. Perkem- bangan Langkah 1 (10 minit) | 1.Mengira jumlah tiga kumpulan gambar. 2.Membina ayat matematik tambah. | 1. Minta murid mengira jumlah tiga kumpulan gambar yang dipamer kan. 2. Bimbing murid membina ayat matematik tambah. | 1. Mengira jumlah tiga kumpulan gambar yang dipamerkan. 2. Membina ayat matematik tambah | BBM : - kad gamar Contoh ayat matematik: - 200 + 43 + 5= | ||||||||||||||||
Langkah 2 (10 minit) | Menulis ayat matematik tambah dalam bentuk lazim. | 1. Menerangkan cara menulis ayat matematik tambah dalam bentuk lazim pada carta petak. 2 | 1. Murid mendengar penerangan guru. | -Contoh soalan 1. 200+43+5=
| ||||||||||||||||
Langkah 3 (10 minit) | 1. Aktiviti kumpulan. 2. Mengira hasil tambah tiga nombor hingga tiga digit dalam kumpulan kecil. 3. Menulis ayat- matematik dalam bentuk lazim. | 1. Edar kertas tugasan kepada kumpulan (satu soalan setiap kumpulan). 2. Minta murid menulis semula ayat matematik dalam bentuk lazim pada kad tugasan kumpulan. 3. Minta murid bincang dan tuliskan hasil tambah soalan diberi. 4. Minta setiap kumpulan bentangkan hasil tugasan kumpulan. | 1. Menuliskan ayat matematik dalam bentuk lazim. 2. Mengira hasil tambah tiga nombor diberi. 3. Menulis hasil tambah dalam bentuk lazim pada kad tugasan. 4. Wakil kumpulan bentangkan hasil tugasan kumpulan. | BBB: kad tugasan kumpulan Contoh soalan 1. 420+51+3
| ||||||||||||||||
Langkah 4 (15 minit) | 1. Menjawab soalan tambah tiga nombor pada lembaran kerja. | 1. Guru edar lembaran kerja kepada murid. | 1. Murid mengira dan menuliskan hasil tambah pada lembaran kerja. 2. Menulis semula ayat matematik dalam bentuk lazim. | BBB : - lemaran kerja. Contoh soalan: 1. 3 1 4 + 5 6 2 ________ | ||||||||||||||||
Langkah 5 (5 minit) | 1. Pengayaan. | 1. Sediakan kad angka. 2. Minta murid pilih tiga nombor dan tuliskan semula menjadi ayat matematik. 3. Menulis pengiraan tambah dalam bentuk lazim. | 1. Murid pilih kad angka . 2. Tulis semula nombor menjadi ayat matematik. 3. Menulis pengiraan tambah dalam bentuk lazim padan buku rampaian. | BBB : - kad angka | ||||||||||||||||
Penutup (5 minit) | 1.Pengukuhan. | 1.Menjawab tiga soalan kuiz. 2.Menentukan pemenang kuiz. | 2. Wakil murid lelaki dan perempuan menuliskan jawapan di papan tulis. | BBM : -Papan tulis - Pen marker |
Refleksi :
1. Seramai 25 / 27 orang murid boleh mengira hasil tambah tiga nombor hingga tiga digit tanpa mengumpul semula dalam bentuk lazim.
2. Murid yang belum menguasai kemahiran diberi bimbingan oleh guru (aktiviti pemulihan: menambah dalam lingkungan 1000 tanpa mengumpul semula menggunakan pembilang).
4
No comments:
Post a Comment